Održane kreativne radionice u okviru projekta “Jačanje kapaciteta roditelja osoba s autizmom”
U okviru projekta „Jačanje kapaciteta roditelja osoba s autizmom“, kreativna terapeutkinja Mejrema Reuter održala je 2 radionice za osobe s autizmom i njihove roditelje u siječnju 2014.godine, s ciljem doprinosa razvoju kvalitete sustava podrške osobama s autizmom i njihovim obiteljima.
Prva radionica pod nazivom „PRVI KORAK U TERAPIJI“ održana je 11.siječnja 2014. godine.
Osobe s razvojnim poremećajima, naročito osobe s autizmom, imaju naglašene probleme senzomotoričke prirode što im ozbiljno narušava njihove mogućnosti spoznajnog razvoja, komunikacije i socijalizacije. S ciljem poticanja njihovog razvoja danas se koriste razne metode senzomotoričke integrativne stimulacije kao što su to razne kreativne terapeutske metode.
Uz pomoć metoda kao što su razgovor, vježbe u krugu, disanje, vizualizacija, oslobađanje emocija, suočavanje s emocijama, humor, pokret, pokret uz glazbu i ples, Mejrema Reuter je vrlo lako postigla opuštenost sudionika. Prema riječima gđe. Reuter, ako se postigne opuštenost u kratkom vremenskom razdoblju, aktivnosti koje slijede nakon toga su lišene svih inhibicija, te se taj obrazac može prenijeti u ostale aktivnosti.
Slušanjem glazbe za medicinu i gledanjem animiranih fraktala uvode se korisnici u nove odnose, prvenstveno u sferi disanja i praćenja vlastitog respiratornog ciklusa. Istovremeno se postižu efekti otvaranja, suradnje, prijaznog iznenađenja, suosjećanja, sigurnosti, samoinicijative i što je najvažnije – povjerenja.
Terapija glazbom i pokretom terapeutske su metode koje se primjenjuju u liječenju autizma kako bi se postigli neglazbeni ciljevi. Osim za poboljšanje općeg stanja, smanjenja boli i mogućnosti opuštanja, ove metode pomažu osobama s autizmom u kognitivnom, govornom, senzomotoričkom i socijalnom području.
Tako rezultati radionice uključuju poboljšani odnos osobe s autizmom prema sebi, bolje psihomotorne sposobnosti, osvještavanje znanja o disanju i glasu, ostvarivanje boljeg samopouzdanja i unaprjeđenje komunikacije vlastitih osjećaja, unapređenje govora i verbalnog izričaja, ublažavanje boli, a također i širenje prijateljstva, dobre volje i kreativnosti osoba s autizmom.
Kroz kreativne radionice roditelji su osnaženi u međusobnoj komunikaciji i komunikaciji sa svojim djetetom, a u mogućnosti su steći znanja i vještine novih načina pružanja podrške svome djetetu.
Na radionici je sudjelovalo 20 roditelja i 15 osoba s autizmom.
Druga radionica pod nazivom „OSNAŽIVANJE KOMUNIKACIJE „ održana je 23. siječnja 2014.godine.
Prema riječima izvoditeljice, na radionicu dolaze korisnici sa svojim problemima i nesigurnostima. Malo je onih koji dolaze sa opuštenim ramenima. Usvajanje novih vještina ili obnavljanje već postojećih je brže ako tome prethodi opuštanje i otpuštanje negativnih emocija koje nas konstantno inhibiraju. Život u gradu nije prirodno stanište za čovjeka. Buka, zagađeni zrak, nepodnošljiva neizvjesnost političkih struktura koje koče razvoj humanijeg odnosa prema stanovništvu i prirodnom okolišu uvjetuje konstantnu iritaciju. Ali element iznenađenja je uvijek ta nepogrešivo efektna komunikacija u koju sudionici urone samo nakon nekoliko vježbi. Potrebno je naravno vrijeme adaptacije i kad se postigne „kritična temperatura“, sve krene u pravom smjeru terapeutskog, kako za roditelje tako i za djecu/osobe s autizmom.
Metode korištene u radionicama omogućavaju osobama s autizmom, čiji je jedan od najvećih problema verbalno komuniciranje, da komuniciraju i ostvare međusobnu interakciju u aktivnostima i da se neverbalno izraze. Glazba i pokret pomažu i u razvoju verbalne komunikacije, razvoju govornih i jezičnih vještina, primjerice kroz tzv. glazbene razgovore s instrumentima.
Jedna od učinkovitih tehnika koja se koristi da bi se povećala duljina, brzina i struktura izgovorenih rečenica te tečnost, jačina zvuka i drugi elementi izgovora, je pjevanje. Ritmička komponenta glazbe vrlo dobro organizira osjetilne sustave osoba s autizmom. Loša koordinacija pokreta i ravnoteža se također mogu poboljšati pomoću glazbe na zabavan, nenaporan i interaktivan način.
Pjevanje i sviranje u grupi može se strukturirati posebno za osobe s autizmom kako bi se ciljano potaknuo razvoj specifičnih socijalnih vještina i pozitivnog ponašanja i/ili kako bi se smanjila razina anksioznosti i iritacija te učestalost nepoželjnih oblika ponašanja. Ovo može dovesti do reprodukcije naučenih vještina u drugim okruženjima koja nisu glazbena, poput kućnog okruženja, u situacijama na javnom prostoru, i brojnim situacijama svakodnevnog života u kojima je osobama s autizmom potrebna kontinuirana socijalizacijska podrška koju dobivaju na ovakvim radionicama.
Projekt „Jačanje kapaciteta roditelja osoba s autizmom“ sufinancira Ministarstvo socijalne politike i mladih.
Više o projektu možete pročitati ovdje.